دنیای مد یک‌دنیای جذاب و دوست‌داشتنی است که سال‌هاست در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارد و افراد بسیاری در این دنیا مشغول به فعالیت هستند. گرچه این دنیای بزرگ از سالیان دور موردتوجه مردم قرار داشته، اما با گذشت زمان اهمیت این دنیا که امروزه به یک صنعت پرطرفدار هم تبدیل شده، بیش‌ازپیش اهمیت پیدا نموده است. درگذشته این‌چنین نبود و مردم در زندگی ساده روزمره خیلی با دنیای مد درگیر نبودند. اما امروزه دنیا دگرگون شده و همه ما به‌نوعی در همه جنبه‌های زندگی درگیر دنیای مد شده‌ایم. در این میان رسانه‌های متعددی برای گزارش نمودن دنیای مد به دنیا معرفی شدند که از جمله آنها می‌توان به مجلات، وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی اشاره نمود. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مجله برتر دنیای مد آشنا کنیم. با راگانا همراه باشید.

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر گردید، مجلات مد یکی از رسانه‌های اطلاع‌رسانی درباره دنیای مد هستند که سالیان سال است منتشر می‌شوند و دنبال‌کنندگان بسیاری نیز در گوشه‌گوشه دنیا دارند. این مجلات تا چند سال پیش که اینترنت به این حجم از همه‌گیری نرسیده بود، محلی برای تبلیغات، ارائه مدل‌های جدید لباس‌ها، آخرین مد جواهرات و معرفی سوپر مدل‌ها محسوب می‌شدند. گرچه با آمدن شبکه‌های اجتماعی نقش این مجلات کم‌رنگ‌تر شد، اما همچنان این مجلات فروش بالایی دارند و صدها میلیون مخاطب در این کره خاکی وجود دارند که اتفاقات دنیای مد را از طریق این مجلات که بخش جدانشدنی از دنیای مد هستند، دنبال می‌کنند.

مجله‌های دنیای مد عموماً برای اولین‌بار در فرانسه که مهد شکل‌گیری دنیای مد است، منتشر شده‌اند و تاریخچه آنها نیز مانند تاریخچه دنیای مد و فشن به‌نوعی به کشور فرانسه گره‌خورده است، اما نباید از این مورد بگذریم که ایالات متحده آمریکا هم سهم قابل‌توجهی از این بازار را در اختیار دارد و تأثیر غیرقابل‌انکاری در صنعت مجلات مد داشته و دارد. در بین مجلاتی که در سراسر جهان منتشر می‌شوند، ۱۰ عدد از این مجلات شهرت بیشتری پیدا نموده‌اند و در میان مردم و دوستداران دنیای مد جای خود را باز نموده‌اند. این مجلات همچنین باعث به شهرت رسیدن تعداد بسیار زیادی از مدل‌ها و بازیگران به‌واسطه چاپ عکس آنها بر روی جلد شده‌اند و به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند. ۱۰ مجله برتر دنیای مد به شرح زیر هستند

۱. وُگ (Vogue)

 
 

بی شک می‌توان پر فروش‌ترین مجله مد و فشن را ووگ معرفی کرد.
 وگ برای اولین بار در سال ۱۸۹۲ ابتدا توسط تاجر آمریکایی به نام  آرتور بالدوین ترنر به عنوان روزنامه هفتگی منتشر شده بود و بر سبک زندگی و تفریحات اقشار سطح بالای جامعه آمریکا تمرکز داشت.

 سپس در سال ۱۹۰۹ امتیاز این مجله توسط Condé Montrose Nast خریداری شد و رویکرد مجله به سمت دنیای زنان تغییر مسیر داد. پس از گذشت دو سال مجله مد ووگ اعتبار جهانی پیدا کرد و مسیر معرفی خود را در اروپا هموار کرد.

در سال ۱۹۸۸ پس از افت چند ساله‌ی مجله‌ی مد ووگ، آنا وینتور به عنوان سر دبیر مجله برگزیده شد و با سیاست معرفی ترند‌های روز دنیا، جان دوباره به مجله بخشید.

امروزه مجله ووگ به ۲۳ زبان زنده، به شکل ماهنامه منتشر می‌شود و نسخه ایتالیایی Vogue Italia به عنوان برترین مجله مد در جهان شناخته شده است.

۲. اِل (Elle)

 

 

اِل، یکی از معروف ترین مجلات مد و فشن دنیاست که در سال ۱۹۴۵ پا به دنیای نشریات گذاشت. همان‌طور که از نام این مجله مشخص است، اِل در فرانسه منتشر می‌شود. اِل(elle) در زبان فرانسوی، ضمیر سوم شخص مفرد مونث است. اسم جالبی به نظر می‌رسد، این‌طور نیست؟ این روزها، ال در ۴۴ کشور مختلف دنیا قابل دسترسی و خریداری است و اطلاعات جالبی برای بانوان شیک‌پوش و به روز در خود دارد.

با خواندن مجلات مد و فشن، علاوه بر اینکه نگاهتان نسبت به پوشش، آرایش و موضوعات مربوط به مد بیشتر می‌شود، در جریان تغییرات فرهنگی و موضوعات عمیق‌تری از این دست هم قرار خواهید گرفت. دانستن اینکه در نقاط مختلف دنیا، چه نگاه و عقیده‌ای نسبت به پوشش و ظاهر در جریان است، به شما سرنخ‌هایی فرهنگی از وضع و اوضاع جهان می‌دهد. پس تنها اهالی مد و پوشاک نیستند که باید مجلات مد و فشن را تورق کنند، آشنایی با آنها برای روانشناسان و جامعه‌شناسان هم ایده بدی به نظر نمی‌رسد.

۳. هارپرز بازار (Harper’s Bazaar)

 
 
 

 

مجله Bazaar یکی دیگر از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین مجلات دنیای مد است. تصاویری که عموماً این مجله بر روی جلد خود از مدل‌ها و دیگر سلبریتی‌ها منتشر می‌کند، جز پرطرفدار‌ترین عکس‌های دنیای مد به‌حساب می‌آیند. این نشریه یکی از قدیمی‌ترین مجلاتی است که در دنیای مد منتشر می‌شود و اولین نسخه از آن در سال 1867 به انتشار رسیده است. هارپر بازار در ایالات متحده آمریکا و شهر نیویورک متولد شده و هم‌اکنون هم مقر اصلی آن در همین شهر قرار دارد. این مجله پر‌فروش هم‌اکنون توسط کمپانی HEARST COMMUNICATIONS اداره می‌شود و در بین طرفداران دنیای مد جایگاه ویژه‌ای پیدا نموده است. هارپر بازار تاکنون عکس تعداد بسیار زیادی از سلبریتی‌ها و مدل‌های معروف را بر روی جلد خود آورده و مصاحبه‌های جذابی با آنها انجام داده که ازاین‌حیث به شهرت فراوانی دست‌یافته و توانسته طرفداران بسیاری برای خود دست‌وپا کند.

۴. نومِرو (Numéro)

 

 

نومرو در سال ۱۹۹۸منتشر شد. هدف از راه‌اندازی این مجله، بالا بردن سطح آگهی زنان در زمینه هنر، موسیقی، طراحی، سبک زندگی و البته مُد بود. مد و فشن فقط دنیایی رنگارنگ از لباس‌ها و انواع آرایش نیست. این صنعت و هنر در طول سال‌های فعالیت خود باعث بروز تغییرات بسیاری در فرهنگ، سبک زندگی و عقاید زنان شده است. بعضی معتقدند که مد و فشن برای دنیایی پر از جنگ و خون‌ریزی کاملا غیرضروری است.

اما این طرز فکر به شکل عجیبی درست نیست. چرا؟ به دلیل اینکه مد و فشن یکی از بخش‌های مهم از بدنه هر فرهنگ هستند و می‌توانند با زبانی شیرین، قابل‌درک و جذاب به تزریق عقاید صحیح، فرهنگ و سبک‌های جدید زندگی به هر جامعه کمک کنند. نومرو از آن مجلاتی است که صرفا به دنبال چاپ عکس‌های پرزرق و برق از افراد مشهور نبوده و در پی انتشار و تولید محتوا به دنبال اثرگذاری بر زنان است. این روزها نومرو فقط برای زنان منتشر نمی‌شود و نسخه مردانه آن هم وجود دارد. کیفیت عکس‌های این مجله مثال‌زدنی است. نومرو را هم می‌توانید در پلت‌فرم‌های جدید یعنی فضای مجازی پیدا کنید.

5. اینستایل (Instyle)

 

 

 

اینستایل نه تنها برای زنان بلکه برای هر کس که به سبک زندگی و مد علاقه دارد، مجله‌ی مفید و جذابی خواهد بود. این مجله‌ یکی از معدود مجله‌های ست که به عنوان مرجع و منبع، برای وبلاگ نویسان فشن و لایف استایل شناخته شده است.
آریل فاکسمن (Ariel Foxman )، که ۲۵ سال پیش به اینستایل پیوست، سر دبیر مجله بود تا اینکه لورا براون (Laura Brown) در سال ۲۰۱۶ این مقام را تصاحب کرد. براون مدیر اجرایی سابق مجله‌ی Harper’s Bazaar بود و تجربیاتش در این زمینه برای او بسیار مفید بود.
در سال ۲۰۱۸، InStyle به اولین مجله بزرگ مد تبدیل شد که عکاسی و تبلیغات با خز را ممنوع اعلام کرد؛ این امر باعث جذب مخاطبین حامی حقوق حیوان به این مجله شد.
ایناستایل نه تنها در امریکا بلکه در بیش از ۱۶ کشور از جمله استرالیا، آلمان، برزیل، یونان، کره جنوبی و اسپانیا توزیع می‌شود.

۶. ونیتی فِر (Vanity Fair)

 

 

یکی دیگر از مجله‌های مشهور و پر آوازه که  می‌‍توان در حیطه‌ی مد و سبک زندگی نام برد، مجله‌ی ونیتی فر است. این مجله در بازه زمانی ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۶ اولین دوره‌ی فعالیت خودش را شروع کرد و پس از وقفه‌ای در سال ۱۹۸۳ مجددا نشریات خودش را تحت نظارت کمپانی Condé Nast ادامه داد. سردبیر فعلی این مجله Radhika Jones است که به خوبی توانست جایگاه سردبیر موفق سابق (Graydon Carter) این مجله  را پر کند.

در واقع این مجله‌ی مد با داشتن چنین سردبیرهای موفقی توانست استاندارهای بی نظیری در بخش تحریریه‌ی خود داشته باشد. مجله‌ی ونیتی فر هر ساله برگزارکننده و میزبان  ضیافت بعد از مراسم اسکار می‌باشد و خبرهای داغ در این مهمانی تحت نظارت این مجله است.

7. دابلیو (W)

 

 

اگر می‌خواهید با مجله‌ای در زمینه مد و فشن رو به رو باشید که از همه چیز، همه جا و همه کس در دنیای مد برایتان صحبت می‌کند حتما به سراغ دابلیو بروید. این نشریه پرطرفدار معمولا در هر شماره خود، محتوایی پربحث و جنجال‌برانگیز از دنیای فشن در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. دابلیو در قالب کاغذهای گلاسه منتشر می‌شود و کیفیت تصاویر، چاپ و البته محتوای آن درجه یک و عالی است. اگر دوست دارید از مدل‌های جذاب دنیا، رویدادهای مرتبط با مد و فشن، طراحان مشهور و… اطلاعات به دست بیاورید حتما دابلیو را دنبال کنید.

8. ماری کلر(Marie Claire)

 

 

مجله‌ی ماری کلر از نشریه‌های  فرانسه است که موضوعاتش با جنسیت زنانه، حول محور موضوعاتی چون تندرستی، زیبایی، مد و پوشاک است. این مجله نه تنها در مورد مد، ترندها، فرهنگ و هنر صحبت می‌کند بلکه صدای زنان نیز در زمان‌های بسیار متغیر پس از جنگ جهانی دوم است.

این مجله در سال ۱۹۳۷ توسط ژان پرووست Jean Prouvost  بنیادگذاری شد و در آغاز به صورت هفتگی و هر چهارشنبه به چاپ می‌رسید. اولین نسخه بین‌المللی این ماهنامه در سال ۱۹۴۱ در انگستان منتشر شد. د ر حال حاضر مجله ماری کلر در ۳۳ کشور و به ۱۷ زبان منتشر می‌شود و هر ماه در جهان ۱۵ میلیون خواننده دارد.

مخاطبان این ماهنامه، زنان جوان با تحصیلات بالا هستند که به موضوعات گوناگون علاقه‌مند باشند.

9. گرازیا (Grazia)

 

 

یکی از معتبرترین و معروفترین مجله‌ها در حوزه‌ی مد و فشن، مجله‌ی Grazia ایتالیا است. این مجله که از دل یکی از پایتخت‌های مد یعنی میلان منتشر می‌شود، متعلق به شرکت Arnoldo Mondadori Editore است. اولین شماره‌ی این مجله در یکم اکتبر ۱۹۳۸ منتشر شد و نخستین شماره بین‌الملی آن در ۲۰۰۴ در بلغارستان معرفی شد.

 این مجله  به صورت هفته‌نامه، بر خلاف دیگر مجلات مد، علاوه بر اخبار مد و فشن، مسائل جاری و اقتصاد روز را درون خود جای داده است. در اروپا Grazia  را هم‌پایه مجله‌ی مد هارپر بازار می‌دانند زیرا که کانالی برای معرفی برندها و فعالیت‌های هنرمندان در عرصه مد ایتالیا است.

۱۰. لوک(LOOK)

 

 

لوک هم یکی از مجلات مد و فشن معروف دنیاست که در انگلستان، چاپ و منتشر می‌شود. محتوای این مجله بیشتر معطوف به استایل مناسب خیابان و مشاهیر است. البته بدیهی است که منظور از مشاهیر، افراد معروف در دنیای سرگرمی است. لوک، علاوه بر مد و فشن به شایعات و اخبار داغ درباره هنرپیشه‌ها، مدل‌ها و خوانندگان می‌پردازد. اخبار هنرمندان و حواشی مربوط به آنها همیشه برای بیشتر مردم جذاب بوده و لوک با در نظر داشتن این علاقه‌مندی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، دنیای مد، دنیای رنگارنگ لباس‌ها، مدل‌ها و… است. اما رسالت آن فقط پرداختن به ظاهر نبوده و نیست. به کمک مد و فشن، تغییرات زیادی در سبک زندگی افراد به ویژه زنان ایجاد شده است. سبک زندگی افراد، نشانه‌هایی از نوع تفکر و دیدگاهشان به زندگی دارد. زمانی که بتوان به کمک مد و فشن، عقاید و نگاه‌های افراد را به موضوعاتی مهم در تعیین سبک زندگی معطوف کرد، تغییرات بزرگ و قابل‌توجهی در جوامع ایجاد می‌شود. با مطالعه مجلات مشهوری که در قسمت‌های قبلی نام برده شد، امکان به روز بودن، شیک‌تر شدن و البته قرار گرفتن در جریان فرهنگ رایج دنیا را هم یاد خواهید گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *